Selecteer een pagina

E-Learning Plaza Blog

Interessante  artikelen

over online leren

E-Learning

Online Training maken, zelf doen of uitbesteden?

 

Je online training zelf maken of niet? Een vraag waar veel ondernemers mee worsonline training zelf doen illustratie van vrouw die nadenkttelen. Wil je een onderbouwd antwoord? Dat kan alleen als je weet wat er bij komt kijken om een goede training te maken EN goed online te zetten. Informatie daarover is niet zo moeilijk te vinden. In Amerika en Australie lopen ze namelijk een stuk op ons voor wat betreft E-Learning. Wat uurtjes Googlen, lezen, noteren en vergelijken en je bent een heel eind.

Heb je eenmaal een inventarisatie gemaakt van de spullen, tools, vaardigheden en kennis die je nodig hebt, dan kun je een analyse maken van wat er aanwezig is qua expertise en waar beter professionele hulp bij ingekocht kan worden. Wat je zelf wilt gaan doen hangt niet alleen af van afwezige kwaliteiten, maar ook van de eisen die er aan een online cursusprogramma worden gesteld. Wil je super professionele video’s van studio kwaliteit, het materiaal op een eigen server, de inhoud gecontroleerd of opgesteld door ervaren communicatie- en onderwijsadviseurs? Hoe hoger de eisen, hoe meer expertise er over het algemeen ingekocht moet worden. Maar ook zonder veel hulp van dure experts is het mogelijk een goede online training ontwikkelen.

 

1. Wat heb je zelf in huis | met wie kun je samenwerken?

Over het onderwerp van je cursus ben jij natuurlijk de expert, maar welke van je andere vaardigheden en kennis kun je inzetten voor het maken van een online training? Ben je handig met WordPress? Kun je kwalitatief goede vlogs of video’s maken? Heb je een goede hand van schrijven en kun je goed spellen? Ervaring in het onderwijs of in de communicatie? Misschien is tekenen appeltje-eitje voor jou? Of fotografie?

Je kunt en weet vaak meer dan je denkt. En als je vaardigheden uitwisselt met collega ondernemers, collega’s binnen je onderneming of netwerk, dan kom je samen snel een heel eind.

 

2. Welke expertise koop je in?

Na bovenstaande inventarisatie zijn er van de genoemde punten vast nog enkele over waarbij jij goed professionele hulp kunt gebruiken. Denk ook aan (online) marketing van jouw cursus of training. En vergeet ‘de techniek’ niet! Koop advies in dat bij jou, je product en je doelgroep past. Dat wil zeggen: niet dezelfde adviezen die de concurrentie ook allemaal krijgt, maar toegesneden op jouw onderwerp en bedrijf. Alleen dat wat je nodig hebt en van een expert op dat vlak.

 

Budget versus Tijd versus Gemak

Heb je als zelfstandige of klein bedrijf een budget van €2500 tot €4500 om te investeren in eenE-Learning traject, dan kun je dat (deels) uitbesteden aan experts. Des te minder tijd en energie jij kwijt bent en hoe gemakkelijker er een supergoede online cursus staat die goed verkoopt. Klinkt logisch, nietwaar?

Waarom kiezen dan veel (vooral vrouwelijke) ondernemers voor lange, dure trajecten bij ‘coaches’ waarbij ze uiteindelijk nòg het meeste zelf moeten doen en precies dezelfde adviezen krijgen als alle andere ondernemers in de cursusgroep? Tja, ik denk dat je bij die bedrijven heel goed advies op het gebied van online marketing kunt inkopen 🙂

Natuurlijk kiest ieder zijn eigen weg bij een E-Learning project. Een weg die hopelijk leidt tot jouw gewenste resultaat. En misschien is dat voor jou ook wel bij een dergelijk totaal-traject van een online ‘goeroe’ omdat dat bij jou past. Maar pas wel op:
Laatst kwam op Facebook een video voorbij van een interview met een online trainingen ‘expert’. De stem van de expert klonk alsof opgenomen in het leeggelopen plaatselijke zwembad. De belichting was verre van in orde en de achtergrond allesbehalve professioneel. Het geluid van de interviewer vervormde herhaaldelijk dusdanig door een slechte verbinding of storing dat ze klonk als Woody Woodpecker na het doorslikken van een heliumballon. Waarmee ik het advies om gericht expertise in te kopen nog eens benadruk, want zelden is iemand doorgewinterd en goed op alle terreinen. Ongetwijfeld heeft de geinterviewde ondernemer vele kwaliteiten, maar voor deze video was het inhuren van een expert een goede zet geweest!

print